O čo Adobe s Catalystom ide? Laicky povedané - ide o snahu premostiť dva zdanlivo nezmieriteľné brehy vývoja flash aplikácií - dizajn a kódovanie. V procese vývoja poväčšinou dizajnér ošetruje grafickú zložku budúcej aplikácie a vývojár celú flash grafiku nakódi. Grafik mohol byť viacmenej z kódu jeleň a kóder z grafiky detto. Ale teraz - najnovšie s Catalystom - bude možné priamo dizajnérom nahodiť minimálne základnú interaktivitu a to prosím bez potreby programovania - čiže tlačítkovaním. Grafik (dizajnér) môže svoj výtvor navrhnúť trebárs v Illustratore či Photoshope (Catalyst obsahuje priame a komfortné importné filtre), následne to napáskovať do Catalystu a ,,zinteraktívniť". Catalyst na pozadí píše kód (M)XML za kódiaka. A to je dobre - lebo v prípade, že pôjde o náročnejší projekt, tak ho grafik vlastne aspoň predzinteraktívni a uloží do nového formátu FXG a pripraví príslušne postihnutému kóderovi, ktorý sa na ňom môže vyblázniť v Adobe Flash Builder 4.
Keďže nový Catalyst existuje na svete zatiaľ iba vo svojej beta verzii, je logické, že si ho môžte stiahnuť úplne zadarmo a kritizovať čo srdce ráči. Inštalačné súbory sú zavesené v labáku Adobe. Práca v Catalyste je postavená na tvorbe tzv. States a Pages a s časovou osou, matne pripomínajúcou osu z Flash CS4, kríženou s osou z Captivate. To znamená že v prípade oživovania grafických elementov používate v kontextovom okne vlastností ponuky tzv. Stavov (States) a v prípade budovania flash webstránky s prácou na jednotlivých Stránkach (Pages). Priradzujete všetkému čo srdce ráči interaktivitu a vzájomnú prepojenosť. Zložitejšie komponenty pripravujete pre budúce kódovanie funkčnosti. Tento princíp je do veľkej miery podobný ponímaniu budovania HTML webstránky či prototypingu aplikácií vo Fireworkse CS4, takže kto FW pozná a ovláda, zorientuje sa v Catalyste o to rýchlejšie. A keď to tak porovnávam a hútam, vychádza mi, že zatiaľ čo Fireworks CS4 sa chce veľmi kamarátiť s Dreamweaverom CS4 a jeho ústrednou tvorbou HTML s CSS (Fireworks CS4 už obsahuje aj priamy exportný modul pre export grafiky do HTML s divmi a CSS, ktoré možno doošetrovať v DW CS4), rovnako tak Catalyst chce kamarátstvo v oblasti Flash platforiem a premosťuje prípravu grafiky do Flash Builderu 4, prípadne priamo do výstupu SWF na web (teda ak vám stačí jednoduchší prezentačný web).
Ale dosť suchárskej teórie. V rámci zoznamovacieho ceremoniálu som si vytvoril bársjednoduchšiu príkladovú webstránku s troma podstránkami v mojom obľúbenom Illustratore CS4 a šup s ňou do Catalystu. Import je potešujúci - mapovanie grafiky a zachovanie vrstiev vás rozkrochká spokojnosťou. Objekty Illustratoru sa cítia v Catalyste ako doma. Oživovanie grafiky (States) a tvorba jednotlivých Stránok (Pages) zapínaním a vypínaním jednotlivých vrstiev podľa potreby na každej stránke, je vcelku príjemná, nenáročná a vyžaduje si doslova len základné vedomosti z oblasti tvorby Flash. Medzi stránkami je jednoduché pridávať transitions atď. Dokonca - vážení - už importnutú grafiku je možné upravovať priamo z Catalystu návratom do materskej aplikácie Illustratoru a po dokončení zmien sa v Catalyste všetko príslušne zaktualizuje.
Čo ma ale strašne prekvapilo - po dokončení jednoduchej webky a exporte výsledku do SWF mal súbor úctyhodnú veľkosť 1,8 MB! Prepáčte panstvo, ale to je aj v dnešnej dobe rýchleho internetu priobjemný výstup. Ako obarený som teda zobral materský súbor Illustratoru a šupol ho do starého známeho Flash CS4. Tam som si prechody a interaktivitu musel nakódiť sám v AS3, ale výsledné SWF malo prosím desatinový objem - 182 kB.
Takže teraz neviem čo si mám myslieť. Ľúbim formát SWF ako pionier svoju rovnošatu, pretože mi dovoľuje pokročilú grafiku, formátovanie, štýlovanie a prakticky absolútne verný prevod bežnej statickej grafiky exportným smerom na web a následne štýlové oživenie, zatiaľ čo HTML s grafikou iba podvodníči - treba ju rezať, pozicovať a inak s ňou vydrbávať aby sa v prehliadači zobrazila korektne - je to môj názor a brekeke. Pre mňa rezba obrázkov skrátka nieje je nič potešujúce. Uvidíme čo prinesie HMTL 5 a CSS3.
OK, takže vráťme sa ku Catalystu. Áno. Chcem ho. A keďže je len v bete, dúfam že sa s tými objemami niečo spraví. Inak nemám vážnejšie výhrady - i keď priznávam, že moja zoznamka s Catalystom bola iba úvodná hra bez hlbšej lásky. Aspoň zatiaľ. Ak sa však dolaborujem k niečomu ďalšiemu, rád dám vedieť všetkým prípadným záujemcom.
prajem pekný deň
jaro
Ako som objavil Adobe Flash Catalyst
28.07.2009 21:05:05
O tom, že najviac protežovaným formátom pre publikovanie na webe je pre Adobe formát SWF, asi nebude treba príčetným občanom v komunite nejako extra vysvetľovať. Na platforme Flash výstupu (SWF) beží niekoľko zväčša vývojárskych aplikácií, pričom výnimku bude popri Adobe Captivate tvoriť minimálne sčasti aj úplne nový nástroj Adobe Flash Catalyst.
Komentáre