CREATIVESUITE.SK

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Ako som objavil Adobe Flash Catalyst

O tom, že najviac protežovaným formátom pre publikovanie na webe je pre Adobe formát SWF, asi nebude treba príčetným občanom v komunite nejako extra vysvetľovať. Na platforme Flash výstupu (SWF) beží niekoľko zväčša vývojárskych aplikácií, pričom výnimku bude popri Adobe Captivate tvoriť minimálne sčasti aj úplne nový nástroj Adobe Flash Catalyst.
O čo Adobe s Catalystom ide? Laicky povedané - ide o snahu premostiť dva zdanlivo nezmieriteľné brehy vývoja flash aplikácií - dizajn a kódovanie. V procese vývoja poväčšinou dizajnér ošetruje grafickú zložku budúcej aplikácie a vývojár celú flash grafiku nakódi. Grafik mohol byť viacmenej z kódu jeleň a kóder z grafiky detto. Ale teraz - najnovšie s Catalystom - bude možné priamo dizajnérom nahodiť minimálne základnú interaktivitu a to prosím bez potreby programovania - čiže tlačítkovaním. Grafik (dizajnér) môže svoj výtvor navrhnúť trebárs v Illustratore či Photoshope (Catalyst obsahuje priame a komfortné  importné filtre), následne to napáskovať  do Catalystu a ,,zinteraktívniť". Catalyst na pozadí píše kód (M)XML za kódiaka. A to je dobre - lebo v prípade, že pôjde o náročnejší projekt, tak ho grafik vlastne aspoň predzinteraktívni a uloží do nového formátu FXG a pripraví príslušne postihnutému kóderovi, ktorý sa na ňom môže vyblázniť v Adobe Flash Builder 4.

Keďže nový Catalyst existuje na svete zatiaľ iba vo svojej  beta verzii, je logické, že si ho môžte stiahnuť úplne zadarmo a kritizovať čo srdce ráči. Inštalačné súbory sú zavesené v labáku Adobe. Práca v Catalyste je postavená na tvorbe tzv. States a Pages a s časovou osou, matne pripomínajúcou osu z Flash CS4, kríženou s osou z Captivate. To znamená že v prípade oživovania grafických elementov používate v kontextovom okne vlastností ponuky tzv. Stavov (States)  a v prípade budovania flash  webstránky s prácou na jednotlivých Stránkach (Pages). Priradzujete všetkému čo srdce ráči interaktivitu a vzájomnú prepojenosť. Zložitejšie komponenty pripravujete pre budúce kódovanie funkčnosti. Tento princíp je do veľkej miery podobný ponímaniu budovania HTML webstránky či prototypingu aplikácií vo Fireworkse CS4, takže kto FW pozná a ovláda, zorientuje sa v Catalyste o to rýchlejšie. A keď to tak porovnávam a hútam, vychádza mi, že zatiaľ čo Fireworks CS4 sa chce veľmi kamarátiť s Dreamweaverom CS4 a jeho ústrednou tvorbou HTML s CSS (Fireworks CS4 už obsahuje aj priamy exportný modul pre export grafiky do HTML s divmi a CSS, ktoré možno doošetrovať v DW CS4), rovnako tak Catalyst chce kamarátstvo v oblasti Flash platforiem a premosťuje prípravu grafiky do Flash Builderu 4, prípadne priamo do výstupu SWF na web (teda ak vám stačí jednoduchší prezentačný web).

Ale dosť suchárskej teórie. V rámci zoznamovacieho ceremoniálu som si vytvoril bársjednoduchšiu príkladovú webstránku s troma podstránkami v mojom obľúbenom Illustratore CS4 a šup s ňou do Catalystu. Import je potešujúci - mapovanie grafiky a zachovanie vrstiev vás rozkrochká spokojnosťou. Objekty Illustratoru sa cítia v Catalyste ako doma. Oživovanie grafiky (States) a tvorba jednotlivých Stránok (Pages) zapínaním a vypínaním jednotlivých vrstiev podľa potreby na každej stránke, je vcelku príjemná, nenáročná a vyžaduje si doslova len základné vedomosti z oblasti tvorby Flash. Medzi stránkami je jednoduché pridávať transitions atď.  Dokonca - vážení - už importnutú grafiku je možné upravovať priamo z Catalystu návratom do materskej aplikácie Illustratoru a po dokončení zmien sa v Catalyste všetko príslušne zaktualizuje.

Čo ma ale strašne prekvapilo - po dokončení jednoduchej webky a exporte výsledku do SWF mal súbor úctyhodnú veľkosť 1,8 MB! Prepáčte panstvo, ale to je aj v dnešnej dobe rýchleho internetu priobjemný výstup. Ako obarený som teda zobral materský súbor Illustratoru a šupol ho do starého známeho Flash CS4. Tam som si prechody a interaktivitu musel nakódiť sám v AS3, ale výsledné SWF malo prosím desatinový objem - 182 kB.

Takže teraz neviem čo si mám myslieť. Ľúbim formát SWF ako pionier svoju rovnošatu, pretože mi dovoľuje pokročilú grafiku, formátovanie, štýlovanie a prakticky absolútne verný prevod bežnej statickej grafiky exportným smerom na web a následne  štýlové oživenie, zatiaľ čo HTML s grafikou iba podvodníči - treba ju rezať, pozicovať a inak s ňou vydrbávať aby sa v prehliadači zobrazila korektne - je to môj názor a brekeke. Pre mňa rezba obrázkov skrátka  nieje je nič potešujúce. Uvidíme čo prinesie HMTL 5 a CSS3.

OK, takže vráťme sa ku Catalystu. Áno. Chcem ho. A keďže je len v bete, dúfam že sa s tými objemami niečo spraví.  Inak nemám vážnejšie výhrady - i keď priznávam, že moja zoznamka s Catalystom bola iba úvodná hra bez hlbšej lásky. Aspoň zatiaľ. Ak sa však dolaborujem k niečomu ďalšiemu, rád dám vedieť všetkým prípadným záujemcom.

prajem pekný deň
jaro

Grafikov občasník | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014