ILLUSTRATOR CS4:
Hneď na začiatku upozorňujem - je to moja srdcovka. Celkovo je vektorová grafika moja srdcovka (pixelmaniactvo ma nejako bohvie prečo neoslovilo). Bude teda bezpochyby logické, že Adobe Illustrator ako dvorný editor pre tvorbu a export vektorovej grafiky pre ľubovoľné použitie na tejto planéte, bude to, v čom sa cítim ako doma.
Začínal som s verziou Illustrator 10 (aktuálna je verzia 14). Asi ako každý začiatočník - v ilegále. Čo si tak spomínam, v desiatke to bol viacmenej štandardný vektorový kreslič s orientáciou na export pre printové publikovanie. Neviem mu vyjadriť žiadne špeciálne vrúcnosti, keďže nejako špeciálny sa mi nezdal. Alebo som ako elév nebol komplexne rozhľadený v grafike - čo je napríklad možné. Verzia 10 je dnes archaickou históriou, obývajúcou svoju dôstojnú poličku v prepadlisku dejín a moje spomienky k nemu patria rovnako tam. Čo ma dnes ešte fascinuje, je ochota Adobe exportovať do spätných (legacy) verzií Illustratoru pri voľbách uloženia grafiky a to doslova až doslova do prehistorických čias. Neuveriteľné! Prezirite si okno Súbor-Uložiť...
Vo verzii 11 (ktorá sa ,,prečíslovala" na Creative Suite 1 v rámci prvej grafickej sady) sa už Illustrator pokúsil o komplexnejšie a profesionálne aktuálne funkcie, bol však akosi ťarbavý a ,,nedotiahnutý". To bol môj pocit. Trasovať sa dalo stále iba ručne (viem, je to najpresnejšie ale pre isté prípady a efekty zbytočne namáhavé riešenie). Výrazné vylepšenie doniesol až Illustrator CS2 - patrili k nim novinky ako Živá vektorizácia či Živá maľba. Pomocou Živej vektorizácie a následného prevedenia na živú maľbu sa dali veľmi jednoducho a efektívne vyfarbovať grafiky (proces má svoje úskalia v otázke presnosti výsledkov, ale tie sa dajú ošetrovať - samozrejme, ručné trasovanie je v niektorých prípadoch nevyhnutnosťou asi navždy). Revolučnou eufóriou ma opili aj 3D efekty z kategórie Obkroužit, ktoré nesmierne uľahčili výrobu fiktívnej 3D grafiky (teda - 2D s tretím vizuálnym vnemom - je to presnejšie?).
Illustrator CS3 bol opäť trošku stagnujúcejšou verziou (celej sade chýbal taký ten elektrizujúci feeling a to zrejme kvôli tomu, že pol roka pred vydaním sady Adobe sfúzovalo Macromediu a tak sa ťažisko pozornosti sústredilo na aké-také zlátanie kreatívnych sád z produktov dvoch bývalých samostatných rodín po jednej rýchlej svadbe. Výsledok bol v otázke funkčných noviniek aj zohratosti trochu rozpačitý (možno považovať gumu v Illustratore CS3 za prevratný leader nástroj?). Avšak perspektíva revolučného nástupu a vízie publikovania pre print aj web budúcnosti tu však z fúzie Adobe a Macromedie čumela ako slama spoza goliera. A to bolo fayn. V takomto duchu sa priniesla sada CS4, ktorú ohlásili - a právom - medzi doposiaľ najrevolučnejšiu sadu Creative Suite.
I keď som napriek týmto metaforickým výlevom viacmenej zdravoskeptik (dúfam:), na sadu CS4 som čakal a čakal a trpezlivo som odtoleroval aj niekoľkomesačné neuveriteľné meškanie krabicových upgradov na CS4 CZ. Takto sa zahrať s otrokmi môže iba monopol. Keď však prišli a ja som konečne nasúkal upgrade do stroja, moja prvá cesta viedla na oranžovú ikonku - Illustratoru CS4.
Čo dodať - je to ono. Možnosť správy viacerých pracovných plôch je asi najprevratnejšou novinkou Illustratoru za posledných pekných pár rokov. Pracovné plochy a ich počet, nastavenia atď. si môžete vytvárať pohodlným zadaním pri otváraní dokumentu, alebo počas tvorby prepnutím na nástroj pracovnej plochy a ,,dokresliť" si nové plochy, či ich mazať, meniť veľkosti a atribúty. Vo výstupnom okne si zvolíte tú, o ktorú máte práve záujem (ako pri vyraďovaní stránok v InDesigne). V jedinom dokumente tak môžete vytvoriť banner, vizitku, plagát, obal na CD a bársčo vám srdce zaráči. Dovtedy sa dalo vytvárať iba jednu plochu a rôznymi fintami ju deliť na menšie ,,kusy" a laborovať aj pri exporte. Ale to už je preč. Multiple artboards považujem za neuveriteľne zlomovú funkčnú novinku a 40 percent grafiky ktorú som dovtedy vytváral v InDesigne práve pre chýbajúcu možnosť viacerých stránok, si teraz prakticky vytváram priamo v Illustratore, ktorý je z hľadiska kreatívnych nástrojov a možností oproti sadzbáru predsa len iná káva. Ak by súdruhovia v Adobe ešte zdokonalili textový engine (od CS2 funguje súčasný), ošetrili delenie slov, jazykovú podporu a pridali za hrsť ďalších pokročilejších typografických vymožeností a nastavení, nehnem sa z Illustratoru ani na krok. Možno Illustrator CS5 čosi z mjich platonických vízií aj prinesie. Zatiaľ to riešim tým, že komplet návrhy robím v Illustratore a pre sadzbu textov sa prepnem do InDesignu.
Ďalšia super novinka - štetec Blob brush - rozšíril maľovacie možnosti dovtedajších štetcov (a trochu aj vektorizačných funkcií) o najintuitívnejšiu hračku. Štetec maľuje a vytvára vektorové tvary presne tak, akoby ste kreslili tušom na papier na výtvarnej výchove. Rozdiel je iba jeden - nezafúľate sa a súdružka učiteľka vás nepoženie k umývadlu. Skúsil som nástroj použiť s tabletom a po troche cviku a v kombinácii s klasickýcmi nástrojmi som s úžasom pozoroval posun v možnostiach maľovania. Miera kreativity pri procese dizajnu totiž môže byť limitovaná relatívnou (ne)pohodlnosťou a (ne)intuitou nástrojov na stvárnenie predstavy. V kombinácii s gumou môžete veľmi pohodlne upravovať vytváranú kresbu. Ak váš tablet podporuje prítlak, máte v ruke skutočne komplexnú sadu možností na vektorové maľivanie prakticky čohokoľvek. Zahľadel som sa s nádejou aj do rozšírených knižníc stôp a symbolov - nechýbajú ani obľúbené grunge tvary, vektorová nečistota a iné pomocné a užitočné prvky.
Samozrejme, posilnil sa výstup a export - z Illustratoru dnes môžete vydolovať profesionálne výsledky či už ukladáte grafiku pre web (napr. narezané bitmapky), alebo pre print (spätne kompatibilné PDF a ďalšie printové formáty ako EPS, PSD a podobne). Fascinuje ma možnosť tvorby jednoduchých hýbajúcich sa flash bannerov, ktoré pri vhodnej (trochu komplikovanej) príprave v dialógu Uložit pro web a zařízení oživíte s výstupom rovno do SWF. I keď ide vizuálne o hračkárske flashky, možno aj tam badať v súvislosti s CS5 možno nejakú víziu... V každom prípade, čo sa týka SWF nezúfajte ani dnes - súbor Illustratoru CS4 môžete v jeho surovom natívnom formáte pohodlne importovať do Flashu CS4 a zachovajú sa nielen grafiky ale aj vrstvy, event. snímky. O tomto viac pri Flashi CS4.
To tu ešte nespomíname ďalšie zaujímavosti ako inteligentné vodítka, možnosti tvorby mobilných obsahov a priame, až pokrvné zbratanie Illustratoru s webovými a mobilnými technológiami (Flash, Device Central, Catalyst atd.). Illustrator CS4 je vyrovnaná a dobre bežiaca aplikácia a dôkazom je, že ako jedna z mála aplikácii sád CS4 zatiaľ nepotrebovala ani len stotinkovú záplatu. Trochu ma irituje, že ILL CS4 občas zabudne svoje vlastné predvoľby a potom sa defaultuje na východzie, ale tento defekt nemôže zatieniť nesmierny fakt, že Illustrator CS4 je skrátka pán vektorový program a corelisti ma môžu zlynčovať alebo upáliť na hranici, mne je to jedno.
FIREWORKS CS4
Dumka o Fireworkse CS4 bude trošičku kratšia a v závere mierne kacírska. Kratšia preto, že v prípade CS4 som Fireworks iba spoznal a tak sem nedokážem nalievať historické dišputy predchádzajúcih podobách aplikácie.
Fireworks CS4 je trochu okrajový ale práve preto iba zbytočne nedocenený nástroj na navrhovanie a export webovej grafiky tak v otázke tvorby jednotlivých elementov pre webky, ako aj prototypov celých webových sídiel, ktoré sa oživujú a došetrujú v aplikácii Dreamweaver CS4. Fireworks je trochu univerzálny softvér v prvom rade vhodný pre rýchle návrhy - tým nechcem povedať že sa tam nedajú tvoriť zložité a sofistikované práce. Obsahuje tri hlavné enginy - import a úprava bitmapovej grafiky, tvorba a úprava vektorovej grafiky a prototyping (obsahuje engine Pages a Webovú vrstvu). V tom že je univerzálny spočíva jeho čaro z hľadiska efektivity - neobsahuje žiadne vysoko špecializované kreatívne nástroje ani filozoficky náročné enginy, odbočky do tajomných zákutí atď. Rieši veci pružne, rýchlo a spoľahlivo na báze najpotrebnejších nástrojov a úprav, v prípade rýchlej práce a návrhárstva. Celkom som si na neho zvykol a v prípade že čosi potrebujem osadiť na web naozaj rýchlo a nepotrebujem špeciálne činnosti a úpravy (napríklad Photoshopu či Illustratoru), Fireworks CS4 je na to ako zrodený. Naviac, ak si ho kúpite ako samostatný nástroj, stojí o dve tretiny menej...
Zaujímavá je možnosť tvorby fungujúcich návrhov (drôtených modelov) webových stránok pomocou spomínaného enginu Pages a Webovej vrstvy, pomocou ktorých môžete načrtnúť kompozíciu webu alebo rovno navrhnúť celý web s kompletnou funkcionalitou a zaslať ho klientovi na odsúhlasenie či úpravy. Hotový web potom vyexportujete do klasických tabuliek HTML čo rovno do layoutov DIV s CSS (event. do rôznych grafických formátov). Pri troche znalostí, ako grafiku pripraviť, aby to exportný modul urobil naozaj dobre (bude hľadať prirodzené hranice budúcich divov), zistíte obrovskú úsporu času - domáci formát Fireworksu PNG totiž spolu s grafikou zapíše na pozadí aj kód a tak si hotové dielo po exporte do HTML a CSS otvoríte v Dreammweaveri CS4 a v paneli CSS sa môžte dohrávať s naštýlovaním webu a dopozicovaním prvkov. V okne kód máte komplet zápis celého webu. Sú tu isté nezrovnalosti, ale doošetriteľné - teda z hľadiska efektivity práce opäť jednoznačný pokrok. V otázke elementov ma fascinuje napríklad možnosť kopírovania webových grafík z Fireworksu CS4 obyčajným CTRL C a vložením priamo do divu v Dreamweaveri CS4 pomocou CTRL V. Prípadne metódou Drag and Drop môžete z okna Fireworksu CS4 pretiahnúť grafiku do okna Dreamweaveru CS4 hladko a bez pocitu suchého znásilnenia, horkopotnosti, alebo iných problémov, ktorých svedkami bývame pri transkakciách medzi aplikáciami. Ak to vyskúšate, Dreamweaver CS4 zobrazí importné okno, kde môžete grafiku optimalizovať a uložiť do sídla webu (zložka images). Krásne :)
Fireworks CS4 disponuje rozsiahlymi knižnicami grafických štýlov, textúr, vzorkov a objektov, ktoré môžte ihneď použiť pri tvore webových aplikácií a ešte viac uľahčujú život. Zaujímavá je funkcia ,,deviatich rezov", ktorá umožňuje riadeným spôsobom nedeštruovať (eventuálne deštruovať iba miesta ktoré chcete) grafiku v procese návrhu. Rozkošné veci môžete stvrárať aj s automatickými tvarmi. Vo Fireworkse CS4 môžete dopĺňať priamo grafické elementy ako tlačítka či scrollbary, ktoré si po exporte pre web zachovajú svoje funkčné atribúty. Ďalej je možné pokročilo rezať, vytvárať klikacie mapy, animácie a prenášať interaktivity (tá sa zapisuje na špeciálnu webovú vrtsvu). Fireworks ukladá aj symboly pre Flash. Užitočný je export do interaktívneho PDF pre potreby recenzie s klientom.
Fireworks CS4 je bezosporu užitočný nástroj a v prípade webových návrhárov, ktorí nie sú pološialenými pixelartistami, môže byť Fireworks vynikajúcou alternatívou pre prípravu grafiky pre web. Je na škodu, že sa zatiaľ neteší širšej pozornosti - v tieni svojich bratrancov Illustratoru a Photoshopu. Pritom by to chcelo len predstaviť jeho silu webdesignérom a výhody úspory času a prototypingu sa vrátia. Fireworks CS4 je vhodným premostidlom aj pre vývojárov webov HTML, ktorí môžu v poctivom grafickom editore stvárať svoje vizuály a tie potom importnuť do Dreamweavera CS4.
Fireworksu CS4 by som vytkol iba občasný polozamŕzajúci chod pri tvorbe zložitejších grafík. Dosť zanedbané je pokrvné príbuzenstvo Fireworksu s Illustratorom, ale Fireworks pekne exportuje do formátu PSD pre Photoshop. Slabšia je podľa môjho názoru kopoperácia s Flashom CS4 (obmedzené možnosti importu ma oproti možnostiam importu napr. illustratorského AI mierne demotivovali). Naopak, je záslužné, že z FW CS4 sa dá exportovať grafika do formátu PSD a rozlíšenia 300 dpi - teda aj pre profesionálnu tlač. Skúsil som to a výsledok bol uspokojivý.
A aká je tá kacírka myšlienka, ktorej píšem vyššie? Nuž ja ako zarytý a bezcharakterný Illustratorista dumám, že čo keby z Fireworksu CS4 súdruhovia vypreparovali prácu so stránkami PAGES a komplet engine narábania s bitmapami a vložili ich do Illustratora CS5? - to by bola krása! Skutočne. Myslím si ale, že tento počin by minimálne sčasti ohrozil zmysel existencie Fireworksu CS4 a tak sa toho asi v CS5 nedočkáme. I keď - možné je všetko. Lebo trh je neúprosný a v Adobe sa neštítia ani nesociálnych ultrapravicových opatrení - naposledy to na vlastnej koži pocítil GoLive 9, ktorý padol za vlasť a národ, aby uvoľnil miesto dokúpenému a oveľa obľúbenejšiemu Dreamweaveru. A pritom bol technologicky GoLive v sade CS2 porovnateľný s Dreamweaverom. Ale to je už iná rozprávka.
Majte sa kreatívne a pekne
Jaro
Adobe CS5: Odklínanie tajomnej hory - II. časť
29.07.2009 12:25:04
Dnes sa nám nečakane posunula jedna zakázka (aj tak sa mi nič nechce:) a tak som si našiel trochu času, aby som pokračoval v načatom seriáli o produktoch Adobe Creative Suite 4 event. očakávaniach CS5.V dnešnej druhej časti by som sa chcel zamak povenovať Ilustratoru CS4 a Fireworksu CS4. Nabudúce sa skúsime pozrieť na Flash CS4 a Dreamweaver CS4. Do tretice si potom podáme InDesign CS4 a Acrobat 9.
Komentáre